Dzisiaj jest piątek, 26 kwietnia 2024 r.
Imieniny: Maria, Marcelina, Marzena

 

SPRAWOZDANIE (CZĘŚCIOWE / KOŃCOWE)
z wykonania zadania publicznego
Rynek kapitałowy dla licealisty
(nazwa zadania)
w okresie od 5 października 2009 do 31 grudnia 2009
określonego w umowie nr BE/B/V/2/1/U-487/246/2009/NGO
zawartej w dniu 5 października 2009 pomiędzy
Biuro Edukacji m.st. Warszawy a Stowarzyszenie Sztuka-Edukacja-Promocja
(nazwa organu zlecającego)                (nazwa organizacji pozarządowej)
Data złożenia sprawozdania:          stycznia 2010 r.
Część I. Sprawozdanie merytoryczne
1. Czy zakładane cele i rezultaty zostały osiągnięte w wymiarze określonym w ofercie? Jeśli nie – dlaczego?

Zakładane cele w zakresie zdobycia podstawowych informacji z zakresu rynku kapitałowego i samodzielnego inwestowania zostały osiągnięte. Z uwagi na problemy z dojazdem zrezygnowano z zajęć na ul Samolotowej w Fundacji Aurea Mediorcitas. Przyszli inwestorzy uczestniczyli w Szkolnej Internetowej Grze Giełdowej. Niestety z uwagi na błędy przy rejestracji i problemy ze skompletowaniem grup większość zespołów została zdyskwalifikowana. W związku z tym uczestnicy III edycji zajęć giełdowych w większości samodzielnie inwestują na symulatorach (Gra Giełdowa na portalu Onet).

2. Opis wykonania zadania z wyszczególnieniem działań partnerów i podwykonawców

Uczniowie zapoznali się z instrumentami i produktami (akcje, jednostki funduszy inwestycyjnych, obligacje, derywaty, lokaty bankowe, waluty) oraz funkcjonowaniem rynku kapitałowego w Polsce i na świecie. Przedstawione zostało ryzyko inwestowania w różne instrumenty finansowe.
W związku z panującą na rynku gorączką złota dodatkowo na zajęciach zostały omówione inwestycje w złoto i w surowce. Wśród zaproszonych gości znalazł się Dariusz Sabała – starszy specjalista z DM BOŚ, który opowiedział młodzieży o pracy maklera oraz przedstawił na przykładach spółek analizę techniczną na wybranych spółkach. Zajęcia o kryzysach finansowych przeprowadziła natomiast Beata Jaskłowska-Ferreras – nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie z 21 SLO.
Informacje o programie zamieszczone zostały na stronie SSEP – www.sztuka-edukacja.org.pl

 
3. Liczbowe określenie skali działań, zrealizowanych w ramach zadania, /należy użyć tych samych miar, które były zapisane w ofercie realizacji zadania, w części II pkt 5/.

Do projektu początkowo zgłosiło się ponad 20 uczniów. Przez zajęcia łącznie przewinęło się 18 osób. Przeciętnie na zajęciach było 9 osób. Część osób zmuszona była zrezygnować, bo miała w tym samym czasie inne zajęcia związane z maturą. Zaplanowano 13 spotkań warsztatowych po 2 godz. Wszystkie zaplanowane zajęcia się odbyły.
Lp.
Zrealizowane tematy zajęć
Liczba uczestników
1            
Zajęcia organizacyjne. Podstawowe informacje o giełdzie papierów wartościowych (zadania giełdy, notowane instrumenty finansowe, założenie rachunku, składanie zleceń).
9 osób
2            
Rodzaje inwestycji. Składanie zleceń w praktyce
8 osób
3            
Zasady spekulacji i inwestowania na GPW. Informacje o SIGG.
11 osób
4            
Budowa portfela inwestycyjnego.
13 osób
5            
Analiza fundamentalna. Czytanie sprawozdań finansowych spółek
13 osób
6            
Strategie inwestycyjne.
9 osób
7            
Spółki, branże i inwestorzy na GPW.
9 osób
8            
Fundusze inwestycyjne. Analiza techniczna.
9 osób
9            
Analiza techniczna. Złoto. Surowce. FOREX.
8 osób
10        
Wycieczka po warszawskich domach maklerskich i na GPW.
8 osób
11        
Spotkanie ze starszym specjalistą DM BOŚ – Dariuszem Sabałą.
8 osób
12        
Kryzysy finansowe w historii.
4 osoby
13        
Podsumowanie zajęć.
8 osób
 1 ZAJĘCIA
Na pierwszych zajęciach Pan Grabowski przedstawił różnice miedzy giełdą papierów wartościowych a grami losowymi, omówił zadania giełdy i wyjaśnił podstawowe terminy, z których część już znaliśmy (np. hossa, bessa, krach, akcja itd.). Wspólnie zastanawialiśmy się, co jest potrzebne do inwestowania na giełdzie (oprócz pieniędzy oczywiście). Dowiedzieliśmy się także, gdzie szukać informacji na temat spółek oraz jakie warunki należy spełnić, aby rozpocząć inwestowanie. Na koniec zajęć prowadzący przedstawił ciekawostki z historii warszawskiej giełdy.
Adam Wodnicki
2 ZAJĘCIA
Te zajęcia zostały zdominowane przez rodzaje inwestycji. Wspólnie z prowadzącym wymieniliśmy różne instrumenty inwestycyjne oraz ustaliliśmy ich stopień ryzyka, płynność, zaangażowanie inwestora i horyzont czasowy. Następnie zostaliśmy zapoznani ze składaniem zleceń na GPW. Pan Grabowski na swoim rachunku pokazał, jak składa się zlecenia. Na koniec przedstawił systemy notowań akcji.
Adam Wodnicki
3 ZAJĘCIA
Tym razem głównym tematem zajęć były podstawy zasad inwestowania i spekulacji. Prowadzący przedstawił zyski i straty z korzystania z kredytów na rynku pierwotnym (emisje akcji spółek, które wchodzą na giełdę). Wspólnie zastanawialiśmy się na błędami inwestorów. Krótko omówione zostały hossy i bessy na GPW. Dużą część zajęć Pan Grabowski poświęcił też na zasady SIGG-u.
Adam Wodnicki
4 ZAJĘCIA
Pan Grabowski przedstawił różne zasady budowy portfela inwestycyjnego. Wspólnie przedstawialiśmy różne możliwości budowy takiego portfela w zależności od kwoty pieniędzy i skali akceptowanego ryzyka. Również wspólnie zastanawialiśmy się nad wpływem otoczenia gospodarczego na giełdę. W końcówce zajęć prowadzący przedstawił kilka modeli portfeli inwestycyjnych w SIGG-u.
Adam Wodnicki
5 ZAJĘCIA
Zajmowaliśmy się analizą fundamentalną. Po omówieniu pojęcia prowadzący scharakteryzował etapy analizy fundamentalnej (makroekonomiczna, sektorowa, sytuacyjna i finansowa spółki). Zostały też wyjaśnione podstawowe pojęcia na podstawie raportu kwartalnego KGHM. Grabowski mówił o ważności tej analizy, podkreślał jej pracochłonność i nie ukrywał, że dla większości inwestorów jest ona nudna.
Adam Wodnicki
6 ZAJĘCIA
Na szóstych zajęciach zapoznaliśmy się ze strategiami inwestycyjnymi (m.in. gra pod informacje, uśrednianie, inwestowanie zgodnie z cyklami, kupowanie spółek, których kursy bardzo spadły). Większość tych strategii została poparta przykładami. Wspólnie z prowadzącym zastanawialiśmy się też nad rodzajami manipulacji na GPW.
Adam Wodnicki
7 ZAJĘCIA
Kolejne zajęcia dotyczyły spółek i branż na polskiej giełdzie. Otrzymaliśmy ksera z różnymi branżami i spółkami. Część z nich miała podane wskaźniki fundamentalne (C/WK, C/Z). Dyskutowaliśmy o przyszłościowych branżach i spółkach. Grabowski przytoczył opinie analityków, że za przyszłościowe branże uważa się spółki związane z ekologią, energią odnawialną, opieką na osobami starszymi, wysokimi technologiami. Porównywaliśmy spółki i budowaliśmy portfel mając 20.000 złotych. Na koniec prowadzący przedstawił inwestorów na GPW. Najciekawszą sprawą byli tu nasi krezusi, ich majątek i straty od początku bessy. 
Mateusz Jeżewski
8 ZAJĘCIA
Na tych zajęciach otrzymaliśmy kartki z funduszami inwestycyjnymi. Na początku prowadzący zapoznał nas jak należy czytać rzędy cyferek. Następnie zostały omówione wyniki różnych typów funduszy – główną uwagę poświęcaliśmy tu na omówienie przyczyn wzrostów i spadków cen jednostek. Dużo czasu poświęcono też na czytanie fragmentów książki Macieja Rogali, Rozważny inwestor (refleksje o inwestowaniu na szczytach hossy) oraz Blogu maklerskiego BOŚ. Na końcu Pan Grabowski zapoznał nas z formacjami świecowymi.
Mateusz Jeżewski
9 ZAJĘCIA
Zajęcia rozpoczęły się od kontynuacji tematu analiza techniczna. Omówione zostały różne formacje liniowe (np. spodek, głowy i ramiona, litera W, M i V). Następnie zajęliśmy się złotem. Głównie z tego względu, że jak stwierdził Pan Grabowski, zapanowała istna gorączka tego cennego metalu. Szczególnie ciekawie wyglądały dane o ilości złota posiadanego przez poszczególne państwa. Dość sporo czasu zajęła dyskusja o przyczynach obecnego wzrostu cen złota. Potem omówiliśmy zachowanie cen surowców na podstawie ropy naftowej, miedzi i kakao. Na koniec nieco miejsca poświęcono na największą nieformalną giełdę walutową świata, czyli na FOREX.
Mateusz Jeżewski
10 ZAJĘCIA
Na dziesiątych zajęciach odbyliśmy wycieczkę warszawskich szlakiem domów maklerskich. Zaczęliśmy od BZWBK na ulicy Jana Pawła. Weszliśmy na salę dogrywek. Było tam kilku graczy. Zaciekawiła ich wycieczka i przez kilka minut udało się nam z nimi porozmawiać. Potem na chwilkę weszliśmy do DM Millenium. Kolejnym zwiedzanym domem maklerskim był DIBRE, który znajduje się na ul. Wspólnej. Udało się tam porozmawiać z pracownikami. Ostatnim zwiedzanym domem maklerskim był BOŚ na ulicy Marszałkowskiej. Wycieczkę zakończyliśmy na ulicy Książęcej wchodząc na GPW.
Mateusz Jeżewski
11 ZAJĘCIA
Na jedenastych zajęciach gościliśmy pracownika domu maklerskiego BOŚ – Pana Dariusza Sabałę. Pan Sabała jest związany z branżą maklerską od kilkunastu lat. Większa część zajęć została poświęcona na analizę techniczną oraz na obecną sytuację na rynku i możliwe scenariusze wydarzeń. Świetnie wyglądały przy tym kolorowe wykresy spółek. Pan Sabała przedstawił też różne ciekawostki związane z pracą w domu maklerskim.
Patryk Kurach
12 ZAJĘCIA
Kolejne zajęcia zostały poświęcone na omówienie kryzysów finansowych w historii. Obok Pana Grabowskiego prowadzącym zajęcia była Pani Beata Jaskłowska-Ferreras. Pani Ferreras przedstawiła kryzysy z XVII i XVIII w. (tulipomania, afera Kompanii Mórz Południowych i afera Johna Low we Francji). Natomiast Grabowski scharakteryzował wielką depresję i obecny kryzys na rynkach finansowych. W sumie najdziwniejsza w tej całej historii była holenderska tulipomania.
Rafał Perłowski
13 ZAJĘCIA
Na ostatnich zajęciach przypomniałem główne zasady inwestowania. Następnie przeprowadzona została dyskusja nad książką Macieja Rogali Rozważny inwestor. Uczestnicy poprosili mnie o dodatkowe zajęcia na styczeń.
Stanisław Grabowski

Powered By RiseNet CMS © 2024
   
luxusreplica uhren rolex replica orologi replica www.aaauhren.de